fotolijn

Nieuws

Notulen Bever Leiding Raad - 30 jan 2020

bevers RGBAanwezig:
Bepals, Mohicanen (middag), Rimboejagers, Rustenburg, Ferguson, Sint Jorisgroep

Afgemeld:
Haagse hout

Afwezig:
Mohicanen (ochtend), Stanley 55

Mededelingen

We evalueren kort het beverbowlen. Dit was een leuke en gezellige activiteit. Er werd verzameld in twee groepen wat men verwarrend vond.

Verslag laatste Beverraad

Het verslag wordt goedgekeurd

Teddyberentocht (21 maart, 10:30 tot 13:00, locatie Be Pals Prinses Juliana)

Voor de teddyberentocht is er weer een voorbereidingsopkomst. Deze kun je de week voor de teddyberentocht zelf doen en introduceert het thema. Deze opkomst wordt gemaakt door de Bepals en is al voor het grootste deel klaar.

Het themaverhaal in het kort:

De bewoners van Hotsjietonia organiseren ieder jaar een teddyberen picknick. Ze gaan samen met hun teddybeer een picknick houden in het bos waarbij ze lekkere hapjes maken en leuke spelletjes spelen. Iedereen helpt een handje mee. Maar als ze dit jaar terugkomen van hun picknick ontdekken ze dat de teddybeer van Steven is achtergebleven in het bos. Steven is erg verdrietig, maar Fleur en Keet gaan alvast zoeken. Zouden ze de teddybeer kunnen terugvinden?

Tijdens de voorbereidingsopkomst wordt de picknick voorbereid en aan het eind van de opkomst blijkt dat de teddybeer weg is.

Er zijn verschillende activiteiten die gedaan kunnen worden tijdens de voorbereidingsopkomst. Een paar voorbeelden zijn hapjes maken, een picknickkleed versieren en een berenmemory.

Tijdens de teddyberentocht zelf gaan we de beer van Steven zoeken. Het eerste deel van de tocht is een fototocht. Deze gaat naar de plaats waar de picknick is geweest. Het tweede deel is een lintjestocht.

Aan het begin van de teddyberentocht vertrekken de bevers in gemengde groepjes. Hierbij zitten er minimaal twee kinderen van dezelfde bevergroep in een loopgroepje. De vorige keer, tijdens de beverdoedag, hebben we groepjes gemaakt met kleurenkaartjes. Dit doen we deze keer ook weer. Wanneer nodig worden er kleuren herverdeeld.

Niet alle groepjes vertrekken tegelijkertijd. In de wachttijd kan in de speeltuin gespeeld worden of kan er een spel gespeeld worden. In het geval van slecht weer is er ruimte gereserveerd in het clubgebouw.

Op de post krijgen de bevers een pakje drinken en een koekje. Er wordt nog over nagedacht of we op de post nog een spelletje doen.

We vragen Anna om de boodschappen hiervoor te doen. Wanneer dit niet kan, kan Patricia dit doen.

Aan het eind van de tocht kunnen de kinderen een suikerspin krijgen. Berenchipjes kunnen een alternatief zijn voor de kinderen die geen/weinig suikers mogen. De Sint Joris regelt de suikerspinnen.

Als themafiguren hebben we Fleur of Keet Kleur nodig en Steven Stroom.

Marcel heeft voor het overleg aangegeven de badges te willen regelen.

Om een verkeersopstopping te voorkomen is het belangrijk om aan de ouders te vragen om niet met de auto de doodlopende straat in te rijden. We vragen aan Marcel om de uitnodiging met locatie enz. te verzorgen.

Voor de teddyberentocht geldt geen eigen financiële bijdrage vanuit de groepen.

Het aantal kinderen en leiding schatten we nu als volgt in:

 Groep Aantal kinderen     Leiding   
 Ferguson 13
 Sint Jorisgroep  5
 Rustenburg
 Rimboejagers 10 
 Mohicanen (ochtend)  10 
 Mohicanen (middag)
 Bepals 13
 Haagse hout Aangemeld  
 Totaal 62 18


De definitieve aantallen willen we voor 29 februari weten i.v.m. de aantallen badges en de boodschappen.

Beverdoedag (13 juni, 10:30 tot 13:00, locatie Ferguson)

Van de Ferguson verwachten we dat zij het themaverhaal verzorgen.

In de volgende beverraad willen we weten of en hoe we aansluiten bij het landelijke themaverhaal. Iedere groep levert twee spellen aan. Voor spellen kan je in de spelbrochure van scouting Nederland kijken. Groepen met weinig leiding leveren ook twee spellen aan, maar op de dag zelf kunnen deze spellen evt. geleid worden door leiding van een andere groep.

Bekijk voor de vergadering al een keer het boekje, en geef evt. je spellen door als je een bepaald spel graag wil doen. Bij de volgende regioraad zullen we ook naar de evaluatie van de vorige keer kijken.

Afgelopen jaren hadden we bij de beverdoedag ook een springkussen. Dit willen we dit jaar weer.

Status brainstormavond

Komende dinsdag 4 februari is de brainstormavond geleid door een trainer uit de regio Vlietstreek.

We gaan aan de hand van verschillende brainstormtechnieken nadenken over originele en nieuwe programma’s. We kunnen zo ook een keer programma ideeën uit wisselen tussen de verschillende groepen.

Het is bij de Rustenburg van 20.00 tot 22.00 uur. Het adres is Weesperstraat 89, 2574VS Den Haag. In de omgeving is het betaald parkeren. Nodig vooral ook al je medeleiding uit!

Bergaderdata en locatie bepalen voor komende Beverraad

De volgende beverraad is op donderdag 14 mei. Daphne vraagt na of dit bij de Mohicanen kan.

8. Rondvraag

-

9. Sluiting

We sluiten de vergadering om 21:00 uur.

Notulen Welpen leiding raad - 15 jan 2020

Aanwezig:

Haagse hout, Mohicanen, Brigitta Valentijn, Ferguzon, Bepals Prinses Juliana, Sint Jorisgroep 5, Rustenburg.

 

Nabespreken Baloetocht

Helaas maar een lage opkomst. De opkomst zelf was leuk, vooral ook het geluid. Samengevat was de Baloetocht dit keer klein, maar fijn.

Tijd voor taart!

Datum:
21 maart 2020

Tijd:
14:00 uur tot 16:00 uur (Spel van 14:00 uur tot 16:00 uur. Kinderen verzamelen om 13:45 uur. Iedere groep spreekt zelf met zijn welpen op een andere plek rond het stadhuis af. Van de leiding is van ieder onderdeel minimaal 1 leiding om 13:00 uur aanwezig.)

Locatie:
Rondom het stadhuis. Een groot deel van de posten buiten en ook een deel van de activiteiten zal indien mogelijk binnen in het stadhuis zijn.

Wat:
Handelsspel ¨100 jaar welpen¨ met als doel een hele grote taart. Het spel is een handelsspel, waarbij de welpen bij de posten buiten het stadhuis ingrediënten kunnen kopen. Als ze voldoende ingrediënten hebben kunnen ze deze bij een post in het stadhuis omwisselen voor een stuk taart. Dit is een kartonnen taart in doosvorm, waarmee in het stadhuis een grote taart gebouwd wordt. Aan het einde krijgen alle welpen een petitfour. Deze worden ook aangeboden aan de burgemeester of zijn vervanger. De welpen lopen zelfstandig in kleine groepjes rond om de ingrediënten te kopen en verkopen bij de posten die bemand worden door de leiding. Ook zal een deel van de leiding rondlopen om het geheel in goede banen te loodsen. Er worden zo´n 60 groepjes gevormd van elk 3 a 4 welpen. Hiervoor zijn ongeveer 100 stukken taart nodig. We gaan uit van 18 posten waar de welpen ingrediënten kunnen kopen en verkopen.

Verhaal
De bakker, gespeeld door Daniel (Ferguson) heeft voor ons een dure taart gemaakt. Helaas is deze taart al opgegeten door alle jungledieren en nu kunnen we de burgemeester geen taart meer aanbieden. De welpen worden gevraagd om mee te helpen om de benodigde spullen voor de taart bij elkaar te krijgen. 

Deelnemende groepen:

Groep Speltak Kinderen Leiding
Brigitta Valentijn  Welpen 6 5
Haagse hout Welpen 20 4
Sint Jorisgroep 5 Welpen ochtend 20 2
Sint Jorisgroep 5 Welpen middag 10 4
Rustenburg Welpen 16 3
De Mohicanen Welpen 4x 65 21
Ferguson Welpen meisjes 18 5
Ferguson Welpen jongens  20 6
Bepals Prinses Juliana  Welpen middag 18 3
Rimboejagers Welpen 30 3
Totaal   213 58

Kosten:
De welpen krijgen voor dit regiospel de badge van Scouting Nederland van de Jungledag. Voor de jungledag op 6 juni willen we de welpen dan een naambandje geven in plaats van een badge. De eigen bijdrage is €1,00 per welp als ieder onderdeel zelf de badges van het regiospel voor zijn welpen besteld bij de Scoutshop. Als er bij de regio meer geld beschikbaar is voor de welpen dan kunnen we ook kijken of de bagdes ook op kosten van het regiospel aangeschaft kunnen worden.

Taakverdeling:

  • Ferguson (Daniel) zorgt voor de speluitwerking en hij zorgt er voor dat iedereen ruim voor het spel het uitgewerkte spel toegestuurd krijgt.
  • De Mohicanen regelen de kartonnen taart, tafels, de uitnodiging en het contact met de media en de burgemeester.
  • Sint Jorisgroep 5 (Richard en Stanley) regelen de petitfours en de limonade

 

Met een kleinere groep leiding, bestaande uit 3 man van de Mohicanen, Daniel en nog iemand die aan wil sluiten zal 2 a 3 weken voor de activiteit nog een extra overleg ter voorbereiding van de activiteit zijn.

Groepen die niet bij de welpenraad aanwezig waren kunnen zich nog opgeven, maar wel zo snel mogelijk in verband met het aantal petitfours.  

Volgende welpenraad:

Algemene welpenraad: 1 april 20:00 bij de Mohicanen

Ontwerpwedstrijd nieuw logo

Wat?

Scouting in Den Haag is op zoek naar een nieuw logo. Bij deze is de ontwerpwedstrijd geopend! Doe mee en wie weet wordt jouw ontwerp gekozen.

Wie

Moedig je jeugdleden en vrijwilligers aan om een ontwerp te maken. 

Wat moet erin verwerkt worden?

De kenmerken van Scouting en van Den Haag moeten terug te vinden zijn.

Ontwerp inleveren

Ontwerpen kunnen tot 25 maart 2020 worden ingediend via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Ontwerp kiezen

Op de regioraad (vergadering) van 2 april 2020 wordt het winnend ontwerp gekozen. 

Laatste info Scouts Berentocht 2020

Beste leiding,

Allereerst bedankt voor het aanmelden, animo was blijkbaar wat lager, maar wij hebben toch weer 15 deelnemende groepjes verdeeld over 5 verschillende groepen.

Standaard informatie:

  • Kosten: 3 euro per deelnemer (geen kosten voor leiding!)
  • Starttijd: zie startschema (10 minuten van tevoren aanwezig zijn!)
  • Duur tocht: 12 kilometer dus ongeveer 3,5 uur (met rust)

Startlocatie:
Scouting Haagse Hout:
Reigersbergenweg 280 B
2592EZ
's-Gravenhage


Eindlocatie:
(zie e-mail)

Draaiboek Berentocht 2020

  • 17:30 Verzamelen leiding op startlocatie
  • 17:35 Briefing verloop Berentocht
  • 17:45 Leiding vertrekken naar posten, nemen positie in om te rijden.
  • 17:50 Eerste scouts arriveren, eerste briefing over lopen berentocht.
  • 18:00 Eerste groepje start met lopen.
  • 18:00 – 23:30 surveillance auto’s rijden rond
  • 18:15 start uitdelen koffie en thee op posten
  • 19:52 Laatste groepje start met lopen (elke post die zij passeren wordt opgeruimd)
  • 19:55 Opruimen startlocatie
  • ~ 21:30 Eerste groepje finisht
  • ~ 23:30 Laatste groepje finisht
  • ~ 23:45 opruimen eind locatie

Starttijden groepjes:

  • 18:00 Haagse hout 1
  • 18:08 Rimboejagers 1
  • 18:16 Rustenburg 1
  • 18:24 Rimboejagers 2
  • 18:32 Bepals Phoenixvendel 1
  • 18:40 Sint Jorisgroep 1
  • 18:48 Bepals Phoenixvendel 2
  • 18:56 Sint Jorisgroep 2
  • 19:04 Haagse hout 2
  • 19:12 Sint Jorisgroep 3
  • 19:20 Bepals Bosgeuzen 1
  • 19:28 Sint Jorisgroep 4
  • 19:36 Bepals Bosgeuzen 2
  • 19:44 Bepals Bosgeuzen 3
  • 19:52 Haagse hout 3


Let op:
1. Er is weinig parkeer ruimte op zowel de start en eind locatie, graag ouders vragen om zo kort mogelijk te blijven of wat verder weg te parkeren.
2. Wees minstens 10 minuten voor de eerste starttijd van jou groepjes aanwezig om vertragingen te voorkomen.
3. Betaal zoveel mogelijk gepast er is weinig wisselgeld beschikbaar op de startlocatie

Mochten er nog vragen zijn of mist er nog informatie, dan ben ik via de mail of scouts regio groepsapp beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

Bas (Be-pals - Prinses julianagroep)

Notulen Scouts leiding raad - 15 jan 2020

Aanwezig:
Mohicanen, Rustenburg, Rimboejagers, Bepals, Stanley 55

Afwezig:
Ferguson, Haagse Hout, Brigitta Valentijn

Opening en vaststellen agenda/toevoegen WVTTK`s

Er zijn geen aanvullingen op de agenda en er worden geen WVTTK`s toegevoegd.

Mededelingen

  • Tim meldt dat Laura Noordijk Secretaris is geworden voor het speltakteam, blij mee!
  • Laura heeft een lijst gemaakt waarop men de groepsmailadressen kan controleren. De privé mailadressen verdwijnen uit de maillijst om zo te voorkomen dat de mail niet bij de juiste mensen aankomt. 

Evaluatie afgelopen activiteiten:

Kookwedstrijden:

  • Het verplaatsen van de datum naar november maakt een hoger risico op slecht weer, in dit geval geen probleem.
  • De jury voortaan net als bij de RSW op een centraal punt voor het overzicht voor scouts en leiding. Een deel van de jury kan dan alsnog rondlopen om op overige punten te letten zoals hygiëne.
  • Jury volgende keer een volledige uitslag, lastig omwille van tijd op moment zelf op papier.
  • Digitaal juryformulier werkt makkelijker en geeft instant uitslag zodat het vorige punt ook is opgelost.
  • Het thema was breed te interpreteren wat leidt tot weinig toepassing van het thema.
  • Locatie buitengewoon geschikt voor de wedstrijden, volgende keer weer!

Berentocht

  • Is 8 februari
  • Inschrijven van 18 januari tot 1 februari.
  • Lisa heeft de tocht uitgezet en ligt deze tijdens de raad ook uit. De technieken zijn niet ingewikkeld.
  • Route loopt van Haagse Hout naar ****, reken 3,5 uur inclusief posten.
  • De route is tussen de 10 en 12 kilometer lang
  • Post 1: Haagse Hout Explorers
  • Post 2: Stanley 55
  • Post 3: Sint Jorisgroep 5
  • Post 4: Rimboejagers en Rustenburg
  • Auto 1: Bob en Tim (koffie en thee auto)
  • Auto 2: Bepals
  • Slapen wordt niet gefaciliteerd, groepen wordt gevraagd maximaal 30 minuten na aankomst van hun laatste groepje te vertrekken bij de Be Pals.
  • Er wordt besloten een wedstrijd element op basis van tijd toe te voegen.
  • Start 18:00, 10 minuten voor groepsstart aanwezig. Ongeveer 8 minuten tussen groepjes.
  • Graag rekening houden met grote groepjes 5/6. - Aan de leiding wordt gevraagd om zelf de veiligheidshesjes te regelen.
  • Posten en auto`s wordt gevraagd zelf een EHBO doos te regelen. Koffie en thee brengen Tim en Bob rond.
  • Groepen mogen zelf bepalen of leiding mee loopt met de hikegroepjes of niet.
  • De uitslag komt in de week na de tocht per mail.
  • Bonnetjes naar Bas 

RSW

  • RSW 18/19 april
  • Leiding 17 april al verplicht aanwezig, scouts op 18 en 19 april.
  • Thema is jungle fever: In 1920 gingen er scouts naar de Amazone. Bearyna grylls gaat op expeditiie naar amazone. Er heerst een virus met blauwe stippen. Oerscouts worden gevonden die ook het virus hebben. Een kikker is het tegenmiddel. De themacommissie gaat hier nog wat aan sleutelen.
  • Taakverdeling: 
    • Subkamp 1: Sint Jorisgroep 5
    • Subkamp 2: Ferguson
    • Subkamp 3: Mohicanen
    • Thema: Bepals bosgeuzen
    • Hike: Stanley 55
    • Catering: Haagse hout
    • Kampvuur: Dirk opbouw, Thema presenteert
    • Jury: Rimboejagers
    • Spel zaterdag avond: [nog invullen]
    • Spel zondag ochtend: [nog invullen]
    • Foto's: Astrid (Bepals prinses Juliana)
    • Prijzen: Laura (Sint Jorisgroep 5)
  • De spellen zijn nog niet ingevuld. Deze komen volgende SLR terug om in te vullen.
  • De bar door verzorgd door Mohicanen Pivo`s. Dit zijn niet de scoutsleiding-pivo`s.
  • Inschrijvingen open op 27 maart, dicht op 10 april
  • Men verwacht de volgende hoeveelheid scouts:
    • Rimboejagers: 10 (4 leiding)
    • Rustenburg: 10 (2 leiding)
    • Sint Jorisgroep 5: 22 (4 leiding)
    • Stanley 55: 18 (2 leiding)
    • Bepals bosgeuzen: 18 (4 leiding)
    • Bepals phoenixvendel: 11 (2 leiding)
    • Mohicanen lichtblauw: 15 (4 leiding)
    • Mohicanen donkerblauw: 12 (2 leiding)
    • Mohicanen sterrenvendel: 10 (2/3 leiding)
    • Mohicanen sint jorisvendel: 14 (2 leiding)
  • Over het parkeerbeleid denkt de commissie nog na.
  • Tim benadrukt dat het drankgebruik vorig jaar overmatig was en dat dit jaar absoluut niet meer mag. Een eventuele gehele drooglegging bij herhaling van vorig jaar is een mogelijkheid. 

Leiding activiteit

  • Er is behoefte aan een tweede poging.
  • Bas geeft aan dat het bekend zijn van de activiteit waarschijnlijk de drempel tot deelname verlaagd.
  • Er wordt gekozen voor een zaterdagavond en er zal worden aangegeven wat we gaan doen. 20:00 komt iedereen goed uit. De commissie komt met een datum en activiteit. 

WVTTK's

  • Er waren geen WVTTK`s. 

Rondvraag

  • Tim vraagt of er behoefte is aan het rondsturen van de verslagen van de Regioraad? Men hoeft de verslagen niet, als de belangrijke dingen doorkomen is het prima. Waarschijnlijk komt die informatie ook al via eigen groepsbesturen.
  • Lisa geeft aan officieel te zijn toegetreden tot het regio trainingsteam. Er wordt gevraagd wat dit team doet waarop Lisa uitlegt dat dit team kwalificatie trainingen geeft maar cursussen op maat ook mogelijk zijn. Hiervoor kan contact op worden genomen met het trainingsteam

Sluiting en nieuwe datum SLR:

Niks meer aan de orde zijnde sluit Tim de SLR. De volgende SLR vindt plaats op 11 maart om 20:00 bij de Mohicanen.

Scouts Berentocht 2020

Algemene informatie:

  • Datum berentocht: 8 februari
  • Verwacht inschrijfgeld: 3 euro per deelnemer
  • Start tijd: Verzamelen eerste groepjes vanaf 17:45.
  • Start eerste groepje: 18:00
  • Eind tijd: Naar verwachting tussen 00:00 en 00:30 uur
  • Startlocatie: Scouting Haagse Hout: Reigersbergenweg 280B, 2592 EZ Den Haag
  • Finishlocatie: (op te vragen bij Bas vd Ark - Bepals Prinses Juliana)
  • Lengte tocht: Geschat op ongeveer 12 kilometer
  • Route technieken die onderweg gebruikt worden: kruispuntenroute, klokroute, strippenkaart, blinde vlek
  • Aantal posten onderweg: 4
  • Maximaal aantal deelnemende groepjes: 20

Aanmelden voor de berentocht

De periode om aan te kunnen melden loopt van 19-1-2020 tot 2-2-2020. NA DEZE PERIODE IS HET NIET MEER MOGELIJK OM AAN TE MELDEN! Aanmelden voor de berentocht gaat via e-mail; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Bij het aanmelden voor de tocht moet de volgende informatie verstrekt worden:

  1. Groepsnaam;
  2. Aantal deelnemers;
  3. Aantal groepjes;
  4. Eventueel aantal vrijwilligers dat wil helpen bij de tocht zelf (bijvoorbeeld om op een post te staan);
  5. Voorkeuren voor een bepaalde start tijd (de organisatie gaat zijn best doen om iedereen tevreden te stellen, maar kan niet garanderen dat de voorkeurstijd ook daadwerkelijk de starttijd wordt).

Let op er kunnen maximaal 20 groepjes meedoen, meld je dus op tijd aan om teleurstelling te voorkomen.

Meer informatie

Overige informatie op te vragen bij bas vd Ark op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..