Een gezonde groep is erg belangrijk bij Scouting. Er zijn vele groepen die goed functioneren en een gezonde basis hebben, maar er zijn ook groepen die de kansen die zich aanbieden niet kunnen benutten. Om deze reden is het deelproject Groepsontwikkeling opgestart. In de landelijke raad van december 2010 is besloten dit project voor alle groepen uit te rollen.

Groepsontwikkeling is een methodiek waarbij je met je groep kijkt waar ruimte voor verbetering in je groep is, en daar ook direct concrete acties aan koppelt. Daarbij kijken we naar de vijf belangrijkste factoren voor een gezonde groep: het spelaanbod, de leiding, het gebouw en materiaal, het bestuur en de financiën.

Je krijgt hierbij ondersteuning van twee coaches. Een van die coaches werkt landelijk, de ander regionaal. Hierdoor kunnen ze je tegelijk helpen met tips en ideeën uit het hele land, en ook kijken naar wat er past binnen onze regio. Samen met de twee coaches spreek je vooraf af, hoe je het traject wilt vormgeven. Wil je de bijeenkomsten los op avonden? Of neem je met je groep er een hele dag de tijd voor? Wie betrek je erbij: alleen de leiding en bestuur of ook ouders en oudere jeugdleden? Wanneer dit is vastgelegd, gaat het traject van start.

Het doel van groepsontwikkeling

De doelen van het project groepsontwikkeling zijn o.a.:

• groepen met behulp van een kwaliteitsinstrument inzicht geven in hun eigen ontwikkelkansen.
  • groepen ondersteunen bij de totstandkoming van kwaliteitsplannen.
  • groepen ondersteunen bij werving en groei van kader- en jeugdleden.
  • monitoren en kennisontwikkeling op het gebied van groepsmanagement en ledenontwikkeling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van onderzoek en analyses.
  • bij de groepen waarmee gewerkt wordt de invoering van de nieuwe producten in gang zetten.

Op basis van analyses en onderzoek wordt gekeken welke groepen gezond zijn en goed functioneren en welke groepen ondersteuning nodig hebben. Zo hopen we ervoor te zorgen dat alle groepen in Nederland gezonde en vitale groepen worden.

Ledenontwikkeling en onderzoek

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de ledenontwikkeling binnen Scouting Nederland. De volgende documentatie is beschikbaar:

• Onderzoek naar succeskenmerken van groeiende Scoutinggroepen
  • Levensverwachting van een Scoutinggroep
  • Ontwikkeling waterscouting
  • Samenvatting ledenontwikkeling Scouting Nederland

Deze onderzoeken kunnen worden opgevraagd bij het Programma Groepsontwikkeling via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Waarom?

Binnen de Vereniging Scouting Nederland gaat het met veel groepen goed, maar beslist niet met allemaal. Steeds meer groepen hebben problemen om voldoende jeugd- en kaderleden vast te houden en moeten uiteindelijk stoppen. Hoe goed het met een groep ook op dit moment gaat; stabiliteit op de lange termijn is niet vanzelfsprekend. Om groepen te helpen die stabiliteit te verkrijgen en/of vast te houden, is het Programma groepsontwikkeling gestart.

Informatie

Voor meer informatie over groepsontwikkeling kunt u terecht bij het regiobestuur of via de landelijke website van Scouting Academy (link)

Groeps ontwikkeling

Wil je meer weten over
groepsontwikkeling bij
jou in de groep?
Of wil je je aanmelden?
Ga dan naar de website van Scouting Nederland.