19 en 20 April was het dan zo ver, de RSW in Borneo...

Een tijdje voor dit weekend hadden de PLs en APLs van de deelnemende groepen al een voorbereidingsavond gehad. Op deze voorbereidingsavond hebben we kennis gemaakt met het onderzoeksteam uit Borneo. De onderzoekers in Borneo waren op zoek naar Headhunters. Headhunters zijn bewoners van de jungle, maar deze mensen vertonen zich niet zo vaak. Toch weten de onderzoekers zeker dat er Headhunters wonen, er zijn genoeg tekens gevonden van bewoning.

Tijdens de avond werd hoofd van de onderzoeker, mevrouw Vogelesang, gebeld door een medewerker uit Borneo. De tijdelijke vervanger van mevrouw Vogelesang was nergens meer te bekennen. De achtergebleven medewerkers waren ervan overtuigd dat de headhunters hier iets mee te doen hebben… Mevrouw Vogelesang had bijna de RSW in Borneo afgelast, door het gevaar. Maar omdat de scouts lieten zien dat ze niet bang zijn voor Headhunters, ging het toch door.

Een week of drie later was het dan echt zo ver, de trip naar Borneo werd gemaakt. Nadat we allen hadden verzameld bij de duinstreek bij de Laan van Poot werd er gestart met een lange tocht door de rimboe naar het kampement van de onderzoekers. Tijdens de tocht zijn een aantal groepen geheel verkeerd gelopen, maar gelukkig hadden ze toch het kampement gevonden.

Eenmaal aangekomen bij het kampement hebben we onze slaapplekken verzorgd, daarna hadden we allen behoorlijk trek dat we lekker gingen koken. Omdat we een lange dag hebben gehad hebben we na het avondeten een lekker ren spel gedaan, wat de inwoners van Borneo vaker spelen. Het spel is vergelijkbaar met zeeslag, alleen dan met bananenboten.

Omdat we nu lekker moe waren hebben we een drankje gedaan en daarna lekker gezeten en gezongen bij het kampvuur. Hier werd ook de daguitslag bekend gemaakt, en liet een van de onderzoekers zijn vuurspuw-kunsten zien.

Na een redelijk rustige nacht, waar de Headhunters geen gehoor hebben gegeven, zijn we de zondag begonnen met een ontspannende broodmaaltijd en een presentatiemoment. Elk groepje kon aantonen dat ze hadden begrepen waar we waren en bewijzen wie ze zijn.

Na deze themapresentaties hebben we een leuk postenspel gedaan, waar onze kwaliteiten toch nog eens op de proef werden gesteld. We hebben spelletjes gedaan als bananen-zakrace (zaklopen), verhuisestafette, hanengevecht, pesten en krachttesten ETC.

Omdat de headhunters zich helemaal nog niet hebben laten zien, hebben we na de lunch de tenten weer afgebouwd. Daarna hebben we een prijsuitreiking gehad, er waren diverse beloningen te verdienen. Koken, thema, kamperen, hike en voor het gehele kamp, ook was er een prijs voor het subkamp.

Het was een heerlijk zonnig weekendje in Borneo, en met 144 scouts en 48 leiding zeker een geslaagd weekend.

bekijk/download hier de uitslag