Na een jaar geen berentocht gehad te hebben, was het dan op 11 februari 2012 weer zover. Vanaf 19.00 uur stroomde de hordes met kinderen binnen op de Machiel Vrijenhoeklaan.

Met een aantal van ongeveer 80 jeugdleden beloofde het weer een enorm succes te worden. In totaal liepen er 13 groepjes mee van: Scouting Rustenburg, BePals prinses Juliana, Stanley 55, Ferguson, Rimboe Jagers en Sint Jorisgroep5. Gelukkig was het niet zo heel erg warm deze avond (9 graden onder nul), dus  zweten was er niet bij.

Onderweg moesten de groepjes van post naar post lopen om zodoende verder te kunnen op de route. Maar de Berentocht zou niets zijn zonder verkeerd lopende scouts. Natuurlijk gebeurde dit al na de eerste post, dus de toon was al vlug gezet. Rond de klok van 23.00uur kwamen de eerste groepjes alweer binnendruppelen, dus gaf dit hoop op een goede nachtrust voor de leiding. Maar deze droom viel uiteindelijk toch in duigen, want om 01.45 moesten er nog 3 groepjes worden opgehaald. 1 groep  Rimboejagers en beide groepjes van de Sint Joris waren namelijk nog te ver weg om het uit te kunnen lopen. Nadat ook deze groepjes waren opgevangen met warme chocomelk konden zij ook (rustig) de slaapplekken gereed maken en hun bedje in.

Rond 08.00 uur was het alweer een rumoer van jewelste in het clubhuis. Een ieder was bezig met zijn of haar ochtendritueel. Eindelijk was er nu gelegenheid om te ontbijten. Tijdens het eten, Het begint op een traditie te lijken op de zondag van de berentocht, begon het te sneeuwen. Natuurlijk gaf dat de nodige kriebels bij de scouts en waren ze in recordtempo buiten met de sneeuw bezig en gezellig op het ijs aan het rommelen. Helaas was dit voor een scout maar van korte duur omdat deze persoon het ijs van iets te dichtbij wilde bekijken en daardoor bijna zijn neus aan het ijs liet vast vriezen. Of was hij uitgegleden soms? Om 10.00 uur was het helaas alweer voorbij en werden de kinderen opgehaald door hun ouders.

Ik denk dat ik mede namens de organisatie en alle leidinggevenden kan zeggen:

“ IK BEN ER ZEKER WETEN WEER BIJ VOLGEND JAAR”.

Bij deze willen we ook de organisatie nogmaals bedanken voor hun harde werken en wat zij gerealiseerd hebben in korte tijd!

Chiel Pronk
Scouting Sint Jorisgroep 5