ijsberenVoor het derde jaar organiseerde de Sint Jorisgroep 5 de Scouts Berentocht. Op 13 februari verzamelden 5 groepen zich om 19:00 uur op het Belgische Plein in Scheveningen. Dit jaar bestonden de deelnemers uit scouts, verkenners en padvindsters van de Bepals, Rimboejagers, Rustenberg, Sint Jorisgroep 5 en de Stanley 55. Met een totaal van ongeveer 50 tot 55 wandelende scouts, en een hoop enthousiaste leiding, beloofde het weer een hele gezellige boel worden.

Na zich ingeschreven te hebben werden de kinderen op pad gestuurd door Hedi Vogelesang van het Regiobestuur. Al vrij snel na de start werd het de wandelende scouts duidelijk dat ze, gezellig in het donker, met een gemiddelde temperatuur van 4 graden onder het vriespunt, een flink stuk mochten wandelen door de duinen.

Na een korte stop met een overheerlijk broodje warme worst, bij boerderij Meijendel, gingen de scouts weer vrolijk op pad naar de uiteindelijke slaapplek. Niet voor iedereen ging dat even soepel. Zo kwamen er padvindsters na een korte wandeling weer bij het startpunt uit, zonder dat dit de bedoeling is. Ook sommige verkenners kenden problemen. Zij hebben een omweg via het Scheveningse strand gemaakt. Toch kwam iedereen veilig aan bij de post op Meijendel.

Met behulp van een kompas-, een strippenkaart-, en een kralenroute werd de route vervolgd. Dat ook buiten de duinen problemen kunnen ontstaan bleek toen één groepjes 7 keer dezelfde cirkel had gelopen. Uiteindelijk kwam iedereen aan in het warme groepshuis van de scoutinggroep “Wassenaer van Obdam” (hetzij via vanaf een andere kant dan volgens de route de bedoeling was).

Na een lekkere beker met goed hete soep, konden de scouts hun spullen klaarleggen voor de overnachting. De leiding hield toezicht en dat betekende dat iedereen rustig aan moest doen. Nou ja iedereen…. De overige leiding vierde buiten een feestje met een goede fles Jip& Janneke champagne.

Na een goede, maar vooral korte nacht werden de spullen weer opgeruimd en ingepakt en kon er worden ontbeten. Tot ieders verbazing was het in de vroege ochtend weer eens gaan sneeuwen, wat tot de nodige pret leidde.

De tijd om de ouders te ontvangen was alweer aangebroken. Niet alle ouders zijn blij met ophaaltijden van 10:00 uur op zondag, maar ja de Berentocht is nu eenmaal niet langer.

Ondanks de late sneeuwval spreekt de organisatie van: “een fantastische Berentocht”. Hopelijk zien we volgend jaar alle deelnemende groepen terug en natuurlijk zijn alle scout-onderdelen uit de regio welkom. Opgeven voor volgend jaar kan altijd via de SLR.