Op zaterdag 5 november aanstaande organiseren meerdere Haagse Waterscoutinggroepen de tweede editie van de Haagse Grachtenrace. Tijdens de roeitocht strijden circa vijftien teams ruim negen kilometer lang om de eer.

Dit jaar gaat de tocht, die wordt geroeid in de standaardklasse Lelievlet, richting Scheveningen. Het startschot wordt om 11:00 uur gegeven op de trekvliet tegenover de Jupiterkade. De jongste scouts, waterwelpen genaamd, houden hun eigen activiteit. Zij vissen zaterdag zwerfplastic uit de grachten. The Hague Boat en de Willemsvaart stellen hiervoor rondvaartboten beschikbaar.

In Den Haag zijn ruim 500 waterscouts actief, verdeeld over vier stadsdelen. Met het dempen van de Haagse grachten in het verleden, verdwenen de activiteiten van de waterscouts grotendeels uit de stad. De restauratie van de grachtengordel maakt het mogelijk om jongeren weer te laten sporten binnen Den Haag. Door de grachtenrace willen de waterscouts meer zichtbaar worden in de stad.

Kom de waterscouts langs de route aanmoedigen:

• Trekvliet
  • Pletterijkade
  • Uilebomen
  • Zwarteweg
  • Koningskade (tot aan het keerpunt bij het Westbroekpark)

Er doen dit jaar meer deelnemende teams mee dan in 2021, dus we hebben er al veel zin in!

311463165 5542822302460885 6669193536595351864 n