13-09-2012 - Zoals bij de meesten wel bekend is, worden in verschillende regio's in Zuid Holland trainingen gegeven en heeft elke regio enkele trainingen op zich genomen. Regio Delftland heeft haar trainingen bekend gemaakt met data's voor het komende seizoen. Zie onderstaand.

Trainingen Delftland:
In september starten we voor nieuwe leiding op dinsdag 25-9 om 19.30 uur in het Kruithuis. Dit was wat vroeger de regio-introductie was, nu zijn dit de modules: Scouting in de samenleving en Scouting Academy. Een goede introductie voor nieuwe leiding: wat betekent het om leiding te zijn en hoe kan ik leren binnen Scouting. Ook kennismaking met nieuwe leiding uit andere groepen en het regio-bestuur. Deze avond is ook voor praktijkbegleiders. We hebben een apart programma, waarin we het begeleiden van de nieuwe leiding bespreken.

Een week eerder, op 18 september houden we speciaal voor de Zoetermeerse leiding een avond spelvisie en scouting academy. Met deze 2 modules maak je van je oude erkenning een nieuwe kwalificatie. Deze avond is bij de Ashanti (als er plaatsen over zijn, ook voor leiding van buiten Zoetermeer).

Om ook leiding die niet op dinsdagavond kan komen te ondersteunen, is er een heel weekend training op 3 en 4 november. Dit unieke concept geeft je de mogelijkheid om in 1 keer in een weekend je als leiding te ontwikkelen. Ook kan je kiezen om een dagdeel te komen om te werken aan dat ene onderdeel waarover je meer wilt leren. Ieder dagdeel kan je kiezen uit een aantal modules, zodat er altijd iets bij is om te leren. Graag ontvangen we verzoeken voor de modules van praktijkbegeleiders. De modules die in 2012 en 2013 aan bod komen, staan niet op het programma.

Op 30 oktober gaan we lekker praktisch aan de slag met een workshop technieken: koken en pionieren. Ook het overdragen van de technieken komt aan bod.

Op 27 november staat een praktijkbegeleidersavond gepland, gericht op de kwalificatiekaart en verder onderwerpen die we zelf inbrengen.

2013
dinsdag  29 januari:   Module 10 (gewenst gedrag), o.a. pesten, waarden en normen
zaterdag 16 februari:  Praktijkbegeleiders training, een dag en avond, waarin praktijkbegeleiders samen de 3 rollen ontdekken van de praktijkbegeleider.
dinsdag   26 februari: IVA, hoe ga je om met alcohol schenken in je groep, wat zijn de officiële regels en hoe ga je daar mee om.
dinsdag   26 maart:    Workshop EHBO
dinsdag   23 april:      Module (gespreks- en overlegvaardigheden)
dinsdag   28 mei:       Verhalenverteller voor alle leeftijden (incl kampvuurverhalen).

Bij het Steunpunt Rotterdam worden de volgende trainingen gegeven, zie hiervoor de website van Scouting Rotterdam.

Scouting Academy
Kamptraining alle speltakken  6-7 oktober 2012
Diverse modules Scouting Academy 10 oktober 2012
Teamleiderstraining  10 november / 3 december 2012

Via SOL kan je je opgeven voor de trainingen

Kampeer en bivaktrainingen worden bij de andere Zuid-Hollandse regio´s gegeven. Kijk op de websites of meldt mij als er interesse is, dan geef ik dat door. Ik hoop weer veel van jullie leiding op onze trainingen te mogen ontmoeten.

Met vriendelijke groet,
Elly van Buren