keurmerkOp zaterdag 27 maart vond bij de scoutinggroep Be Pals Prinses Juliana aan de Laan van Poot bij het clubhuis “De Duinpan” de jaarlijkse open dag plaats.

Dit keer stond de open dag mede in het teken van 100 jaar  Scouting Nederland.

En in meerdere opzichten was deze dag bijzonder. Het festijn werd samen met de Wegelaergroep georganiseerd. De Wegelaer groep is een scoutinggroep voor jeugd en jongeren met een verstandelijke of lichamelijke beperking.

sddHet was schitterend om te zien en te ervaren dat de scouts van beide groepen deel namen aan een variatie van activiteiten waarbij spel, behendigheid en durf centraal stonden.

De deelname was hoog. Naast de scouts van de BePals en de Wegelaergroep die ruim waren vertegenwoordigd waren er meer dan 75 vriendjes en vriendinnetjes, en andere nieuwsgierigen op het evenement afgekomen dus al met al ongeveer 200 kinderen die een te gekke middag hebben beleefd.

Na een korte openingsceremonie waarbij door de verschillende groepen hun motto werd voorgedragen onder het hijsen van de vlag kon de dag van start. Op dat moment werd er door drie scouting koks al in hoog tempo een aanzienlijke voorraad pannenkoeken gebakken.

Na de opening werd door Scouting Nederland aan de Be Pals Prinses Juliana groep het keurmerk uitgereikt. Het keurmerk 100 staat voor evenementen die waarbij de activiteiten o.a. op een positieve wijze laten zien wat Scouting is en het getal 100 bevatten,  zoals de 100 ballonnen die om 13.00 uur de lucht in gingen.  Het jeugdlid waarvan de ballon de grootste afstand aflegt, wint een leuke prijs. Daarnaast waren er 100 paaseieren te versieren. De Be Pals Prinses Juliana groep is een van de eersten die deze status in de REGIO Den Haag heeft verworven.

Het  keurmerk illustreert de ambitie van Be Pals Prinses Juliana om op deskundige wijze begeleiding te geven aan de jeugd en jongeren die zich aangetrokken voelen tot Scouting.

De uitreiking ging enigszins aan de aandacht van de meeste bevers, kabouters, welpen, verkenners, padvinders en explorers voorbij. Zij hadden zich al gestort op de activiteiten zoals het betreden van het luchtkussen dat dit jaar weer groter was dan het vorige jaar.

Behendigheid werd ook gevergd met het snoep sjoelen waarbij geconcentreerd moest worden geprobeerd om een paaltje met sjoelen om te krijgen. Lukte dat dan moest je razendsnel een “vliegende grover” vangen. En als dat ook lukte kwam je in aanmerking voor een prijs. Behendigheid en concentratie was ook nodig bij het stokken vangen waarbij op slinkse wijze stokjes werd losgelaten die door de scouts moesten worden gevangen. Steltlopen, kussengevechten, blik gooien en een heuse survivalbaan die voor deze gelegenheid speciaal was opgebouwd vergden het uiterste van de deelnemers waarbij plezier en samen doen centraal stonden. Het parachute spel  waarbij getracht wordt een bal hoog te houden met een grote parachute maakte duidelijk dat de scouts van beide groepen tegen elkaar waren opgewassen als het gaat om balcontrole.

In het scouting gebouw werden bijzondere eieren geverfd waarbij een voorproefje werd genomen op het komende paasweekeinde. In een ander deel kon worden geoefend met het maken van knopen. Platte knoop, paalsteek  maar ook geheel nieuwe soorten knopen werden gelegd en vervolgens op een plankje bevestigd zodat de deelnemers ook voor thuis een bewijs hadden.

De explorers hadden een schmink stand ingericht waarin de deelnemers in ware ‘meesterwerkjes’ werden omgetoverd. Je kon zien dat deze vrouwelijke explorers hun ervaring van het opmaken van zichzelf prima konden inzetten bij deze activiteit.

Bij een kampvuurcirkel kon onder deskundige begeleiding de welbekende marshmallows gerookt worden die je kunt opeten met heerlijke kaakjes

Het geheel werd verder opgeluisterd door de scouting band die als vanouds weer bijdroeg aan de sfeer. Bij tijd en wijle werd de muziek van de scouting groep onderbroken door een heuse Karaoke waarbij blijkt dat durf ook op dit onderdeel door de deelnemers aanwezig was.

Al met al een zeer geslaagde dag die door Chris van Arenthals en Arianne van Oudheusden met hun team op een professionele wijze was georganiseerd. We hopen dat we met dit evenement weer nieuwe aspirant scouts hebben kunnen overtuigen dat scouting ‘fun’  is en ook de komende 100 jaar een bijdrage zal leveren aan de ontwikkeling van de jeugd.

Er was ook een cameraploeg (bestaande uit 1 man) aanwezig van Den Haag TV. De uitzending waarin de open dag item voor komt staat online op youtube. Ga naar de volgende de link http://www.youtube.com/watch?v=BRdxBrmF4UY en vanaf 2:51 begint het item. Het geeft een goed beeld van onze groep en een goede sfeer rapportage van in onze ogen een geslaagde open dag.

Info www.bepals.nl