bepalshof1.jpgOp zondag 7 september stonden we als groep weer op de kraampjes markt van het HOF. Voor mensen die niet bekend zijn met het HOF hier een korte uitleg. Het HOF is een organisatie die vrijwilligersorganisaties in Den Haag ondersteunt middels allerlei activiteiten en een databank met vrijwilligerswerkvacatures onderhoudt. Hier kunnen mensen die geïnteresseerd zijn in vrijwilligerswerk kijken of er iets is wat ze graag willen doen. Onze groep heeft er drie vacatures uitstaan.

Het HOF organiseert één keer per jaar in september een kraampjesmarkt waar alle Haagse vrijwilligersorganisaties zich kunnen presenteren. Dit geeft ze een extra kans om zowel nieuwe (jeugd)leden als vrijwilligers te werven.

bepalshof2.jpgOnze groep is elk jaar als vanzelfsprekend aanwezig. Ook dit jaar waren we ondanks de regen weer van de partij. Als goed Scout zijnde hadden we alle materialen om onze kraam zo waterdicht mogelijk te maken. Zondagochtend werden alle lokalen in ons groepshuis nog eens langs gelopen om vlaggen, boeken, foto’s en ander presentatiemateriaal te scoren. John en Tanja hadden hun hele wagenpark ter beschikking gesteld om de materialen naar de Haagse Toren te vervoeren. De sjoelbak zou ook meegaan om het welbekende (neger)zoenenspel mee te spelen. Helaas was de sjoelbak even groot als de Smart, dus kozen we ervoor de sjoelbak achter te laten.

Aangekomen op de Riviervismarkt werd in allerijl ons kraampje opgebouwd en ingericht. Gelukkig had Bert een alternatief voor het sjoelspel: Touwtrekken de Be Pals Way. Ik ga het spel niet uitleggen, je had er bij moeten zijn. Of beter nog wordt lid van onze groep en je mag het een keertje spelen! Het spel trok veel bekijks en we hebben er waarschijnlijk een aantal leden aan overgehouden. Ook sprak ik iemand die leidinggegeven niet zag zitten, maar wel interesse had in het doen van klussen en dergelijke. Natuurlijk is hij van harte welkom en ik hoop dat hij zo spoedig mogelijk contact met ons opneemt.

bepalshof3.jpgJohn en Mirjam hebben ervaren hoe het is om als rolstoeler zich door allerlei obstakels te manoeuvreren. Roger en Gert-Jan hebben de Wegelaergroep gespot (scoutinggroep die zich speciaal richt op kinderen en jongeren met een lichamelijk- of verstandelijke handicap) en kennisgemaakt met Voeldomino. Tussen de regen door scheen de zon, genoten we van de koffie en pannenkoeken die ons zo gul door het HOF werden aangeboden. Ook de roze dame van de spekjes was uiteraard een welkome verschijning. Ondanks de regen was het best wel gezellig, hoewel het jammer was dat een aantal organisaties niet kwamen opdagen (Een beetje regen houdt een Hagenees toch niet tegen?). Toch is mijn droom om in 2010 een hele Scouting straat op de HOF markt te realiseren. Scouting bestaat dan 100 jaar in Nederland en dat mag Den Haag dan best wel weten!