100jaarDit jaar, 2010, bestaat Scouting in Nederland 100 jaar. En dat zal Nederland weten! Niet alleen viert Scouting feest met diverse landelijke evenementen, maar ook willen we de rest van het land laten weten dat Scouting na 100 jaar nog steeds springlevend is. Lees het vervolg van dit bericht voor de landelijke plannen, en onze plannen in Den Haag. En: laat ons weten wat jullie plannen zijn. En kom hier regelmatig terug, want dit bericht zal van nu tot het eind van de festiviteiten bijgewerkt worden met alle nieuwe ontwikkelingen.

Landelijke plannen:

Intern, binnen Scouting, gaan we van start op de Scout-In in september 2009. Daar zal de nieuwe scoutfit (uniform) gepresenteerd worden. Daar is de 3e en laatste ambassadeursdag, en daar zullen diverse tipjes van diverse sluiers worden opgelicht over de vernieuwingen van spelmateriaal, deskundigheidsbevordering, etc.

In januari 2010 krijgen de burgemeesters van de scoutinggroepen een taart aangeboden tijdens de nieuwjaarsreceptie. Scouting viert feest en iedereen kan en mag mee feesten. Regio Den Haag wil daaraan graag mee doen. De nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente is op zaterdag 2 januari, vanaf 19:00 uur. Nadere informatie volgt over wat we als scouting daar willen gaan doen.

In maart/april is er Scout it Out. Dat wil zeggen dat scoutinggroepen zich in de buurt kunnen presenteren. En in april is er ook de Lintjesregen!!!!!

Als scouts vanaf 7 jaar kunnen wij ons 15 mei 2010 laten zien in Utrecht, dan is de Scouts2day. Een groots spektakel, want Scouting Nederland wil graag zo’n 45.000 scouts op die dag in Utrecht zien.
Update: ook waterscouts kunnen hier heen, want de Kaagcup zeilwedstrijden zijn komend jaar op donderdag en vrijdag, ipv vrijdag en zaterdag!

Mei/juni 2010 is er voor de Bevers een groot feest, de Bever-doe-dag. Regio Den Haag zoekt organisatoren – zonder hen kan er geen feest voor de Bevers zijn.

We gaan er vanuit dat de LSW een jubileumthema gaat hebben. Regio Den Haag zoekt organisatoren – zonder hen kan er geen RSW zijn.

En dan heb je JUBJAM dit is een jubileum jamboree in juli/augustus 2010 in Roermond voor alle land, lucht- en waterscouts vanaf 7 jaar. Voor de DWEK 5 dagen kamp en voor alle  oudere speltakken 10 dagen. Hou de site van Scouting Nederland in de gaten en schrijf je in.scoutfit

Maar ook op regionaal niveau moeten we dit jaar gebruiken om zoveel mogelijk aandacht te trekken; 2010 is HET jaar voor promotie.
Zo is Regio Den Haag in overleg met de Duinenmars om van dat evenement een nóg leuker evenement te maken. Regio Den Haag zoekt organisatoren met ideeën – zonder hen kan er geen feest zijn.
Update: binnenkort worden de groepsambassadeurs uitgenodigd voor een overleg over deze activiteit.

En dan heb je nog de activiteiten met en in de eigen groep. Hoe meer daaraan bekendheid wordt gegeven, hoe beter de PR-machine gaat draaien. Op 30 september 2009 zal een regioraad worden georganiseerd die geheel in het teken gaat staan van ‘wat doen we in 2010?’. Deze bijeenkomst vindt plaats bij de Rimboejagers. Zet in je agenda en zorg dat je erbij bent.
In de tussentijd: mail alle ideeën, plannen, vragen en aanbiedingen naar deze website. Ze worden onder de kop Scouting 2010 geplaatst.

Vergeet ook niet het Keurmerk 100 aan te vragen, via de regio! Inzenden kan tot 1 maart 2010.

En op 13 oktober krijgen we bezoek van het landelijk bestuur om te praten over groepsondersteuning, financiering vereniging en groep, deskundigheidsbevordering, spel en activiteiten feestjaar.

DUS: zet de nieuwjaarsreceptie van de Gemeente Den Haag in je agenda. Trek je nieuwe scoutfit aan en kom daarheen om de eerste 2010-daad in een feestjaar te stellen.
DUS: lever organisatoren voor de regionale activiteiten.
DUS: lever je eigen inbreng om van 2010 een knallend scoutingjaar te maken aan via onze website

Er is nu ook een RSS nieuwsfeed feed-image van 100 jaar Scouting, zodat het nog makkelijker is om van het laatste nieuws op de hoogte te blijven. En natuurlijk hebben we die newsfeed in onze site geintegreerd!