3lintjes"Heerlijk al dat Scouting bloed", riep Burgemeester Jozias van Aartsen enthousiast uit. De plaats: Theater Diligentia aan het Lange Voorhout, de datum: 29 april 2010, de reden: lintjesregen. Dit jaar heeft het Hare Majesteit de Koninging het behaagd om 35 Hagenaars te benoemen in de Orde van Oranje Nassau. Vijf daarvan zijn verbonden aan Scouting.

Mevrouw Lijnzaad en Mevrouw Schellens werden onderscheiden vanwege hun werkzaamheden voor Scouting Nederland. Voor de Be Pals-Prinses Juliana zaten er echter drie mensen op het toneel. Samen goed voor zo'n slordige 80 jaar aan tomeloze en belangeloze inzet voor onze vereniging. Bert Steenkist, Roger Gielisse en Mirjam Gielisse-Bubbert zijn vanwege dit feit onderscheiden met een lintje!

Maar hoe krijg je deze van nature  bescheiden mensen naar de uitreiking van een lintje terwijl het ook een verassing moet blijven?  Bert werd van te voren ingelicht. Wachtend op de dingen die komen gaan, verwachte hij eigenlijk dat iemand zou roepen: "Geintje, hier heb je tien kratten bier!" Roger prikte dwars door alle verhalen heen en wist het eigenlijk ook al. Mirjam moest echter in het theater zelf nog wakker worden geschud. "Ik ben hier om mijn man te ondersteunen", zei ze enthousiast. "Je man is hier ook om jou te ondersteunen", antwoorde een medewerker van de Gemeente Den Haag. Toen pas begon het te dagen.

De zaal was vol. De gordijnen gingen open. Luid applaus, aangemoedigd door Bert. Op alfabetische volgorde werden de 35 promovendi één voor één naar voren geroepen. Roger en Mirjam werden als paar naar voren gehaald, maar toch wist de Burgemeester hen persoonlijk aan te spreken. Daarna was het wachten op Bert. Onder luid gejuich onder aanvoering van andere aanwezige Steenkisten, liep hij naar de Burgemeester. Het had Hare Majesteit behaagd om ook hem te benoemen in de Orde van Oranje Nassau. Zijn eerste reactie: "Al die mensen hebben hard gewerkt voor hun lintje. Ik kreeg er een omdat ik elke zaterdag lol heb!".

Bert, Roger en Mirjam hebben deze onderscheiding dubbel en dwars verdiend. Nogmaals gefeliciteerd!
Foto's en video binnenkort op www.bepals.nl