Haags nieuws

Scoutingvrijwilliger en -groep zijn kanshebbers voor de prijs: Haagse vrijwilliger van het jaar 2022!

Logo regio rondProficiat aan Jonna Luiten van de Macdonaldgroep die een van de drie kanshebbers is voor de prijs van Haagse vrijwilliger van het jaar in de categorie Ontwikkeling en jeugd, en proficiat aan de Wegelaergroep die tot de kanshebbers behoort als Haagse vrijwilligersorganisatie van het jaar.

Het is mooi te zien dat Gemeente Den Haag via deze vrijwilligersprijzen het belang van vrijwilligers voor een vitale en veerkrachtige stad onderstreept. Deze nominaties zijn fantastische waarderingen voor onze Scoutingvrijwilligers en laten goed zien dat Scouting Nederland midden in de samenleving staat. Op 19 november 2022 maakt een onafhankelijke jury de winnaars bekend. We wachten in spanning af!

Bij scoutinggroep Macdonald is Jonna al 8 jaar vrijwillige leiding. Ze kan goed met de kinderen omgaan. Jonna helpt kinderen met autisme om goed met de groep mee te kunnen doen.

Meer informatie: https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/nieuws/kanshebbers-haagse-vrijwilligersprijzen-2022-bekend.htm

Gemeente komt scouting tegemoet met nieuwe subsidieregeling

Logo met splashGoed nieuws voor scoutingverenigingen in Den Haag. De gemeente komt hen tegemoet met een nieuwe en vereenvoudigde subsidieregeling. Deze subsidieregeling ‘Jeugd, spel en natuur Den Haag 2022’ is gericht op jeugdactiviteiten die zorgen voor ontspanning en plezier, plaatsvinden in of gericht zijn op de natuur, en die in brede zin bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling.

“Als stadsbestuur vinden wij dat scoutingactiviteiten grote maatschappelijke waarde hebben. Jongeren komen zo in contact met de omgeving waarin ze leven. In Den Haag is scouting hartstikke populair. De activiteiten van scouting dragen bovendien bij aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren en aan hun sociaal en emotioneel welzijn”, vertelt wethouder Kavita Parbhudayal van Zorg, Jeugd en Volksgezondheid.

Pragmatisch
Vorig jaar bleek dat scoutingverenigingen buiten de reikwijdte van bestaande subsidieregelingen vielen. Daarmee dreigden zij tussen wal en schip te raken. Omdat het stadsbestuur grote maatschappelijke waarde toekent aan scoutingactiviteiten, is de gemeente met vertegenwoordigers van scouting in gesprek gegaan om te kijken hoe scouting alsnog voor subsidie in aanmerking kan komen. Daaruit is deze nieuwe en pragmatische subsidieregeling ‘Jeugd, spel en natuur Den Haag 2022’ ontstaan.

De regeling draagt bij aan de weerbaarheid en zelfredzaamheid van de jeugd. Jongeren leren bij de scouting om samen te werken en respectvol met elkaar om te gaan. Verder worden ze zelfstandiger door scoutingactiviteiten. Ook leren ze te zorgen voor hun natuurlijke leefomgeving. De regeling past in het jeugdbeleid van de gemeente en voldoet aan de aanbevelingen van het rekenkamerrapport ‘Eerlijk delen’ uit 2017.

Bron: https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/nieuws/pers/gemeente-komt-scouting-tegemoet-met-nieuwe-subsidieregeling.htm

Overdracht Scouting binnen de gemeente Den Haag

Beste allemaal,

Met heel veel plezier heb ik de afgelopen jaren met jullie samengewerkt, hartelijk dank hiervoor. Ik ga nu echter andere dossiers oppakken binnen jeugdbeleid van de gemeente Den Haag en draag dit dossier over aan mijn collega Saskia Fils.

Saskia Fils
Medewerker beleid Jeugd
070-353 4783 / 06-52672126
aanwezig: Maandag t/m Donderdag

Daarnaast zijn alle subsidiebeschikkingen geschreven, maar kan het zijn dat een paar voor het scoutingfonds nog niet formeel bij jullie binnen zijn per post. Ik verwacht echt dat dit zeer spoedig bij jullie binnenkomt, want de teksten zijn al een tijdje klaar, maar het zit nog in de pijplijn en dat kan soms helaas even duren.

Heel veel plezier met alle activiteiten en verbouwingen!

Groet,
Kirsten

Info over Crownies

Zoals beloofd op de regioraad, hierbij wat (summiere) informatie over crownies.

Er is namelijk een gesprek geweest met Michel Hoogwerf – beleidsondersteuner van bureau HALT (De Gemeente Den Haag heeft de uitvoering in de handen van HALT gelegd) en leden van het regio bestuur. Zij begeleiden het crownie project. Jongeren kunnen in de buurt of de wijk projecten uitvoeren en daar crownies mee verdienen.

Bos opruimen, speeltuin schoonmaken of opknappen, etc.ect. – zie de site voor voorbeelden. Deze zijn dan in te wisselen voor een goed doel of een vrijkaartje Efteling of voor een groepsdoel – bijv. geld. Geld levert het minst op; t.w. € 2,50 per uur per kind.

De achterliggende gedachte is dat men bezig is de wijk te laten zien dat jongeren maatschappelijk en sociaal betrokken willen zijn en dat jongeren hierdoor beseffen dat opknappen leuker is dan vernielen.

Meer informatie: http://www.crownies.nl/over-crownies

Duinenmars + inschrijven

Beste scout,

De 64e Duinenmars zal worden gehouden op: zaterdag 11 en zondag 12 april 2015. U kunt zich inschrijven via internet: www.duinenmars.nl.

Om de wachttijd bij de start zo kort mogelijk te houden, vragen wij u dringend om voor elke dag, afstand en onderdeel van uw groep/vereniging en/of school een aparte inschrijving te doen. Het inschrijfgeld bedraagt € 4,- per persoon. Als de betaling uiterlijk 8 april is bijgeschreven op bankrekening NL23INGB0000004941 t.v.v. Stichting Duinenmars te Den Haag, geldt een korting van € 0,50 per persoon.

Betaling tot en met 8 april: € 3,50 per persoon.
Betaling na 8 april: € 4,- per persoon.

U kunt natuurlijk ook tijdens de marsdagen inschrijven op het startterein. U kunt nu al uw medewerking verlenen door het ophangen van de miniposter op een voor het publiek zichtbare plaats.

Alvast hartelijk dank en graag tot ziens op het startterein!