Op zaterdag 9 november kwamen meer dan 100 Scouts van de Haagse scoutinggroepen bij elkaar voor de jaarlijkse kookwedstrijden. Tijdens de kookwedstrijden bereiden de kinderen in de leeftijd van 11 tot en met 15 jaar in groepjes een 3-gangendiner. Een vakkundige jury beoordeelt groepjes door hun zelfgemaakte gerechten te scoren op creativiteit, smaak en opmaak. Tevens wordt beoordeeld op samenwerking, hygiëne en thema. Dit jaar ging de prijs naar het groepje ‘Panters’ van de Sint Jorisgroep 5.

De kookwedstrijden vonden plaats in het Oostduinpark bij Scouting Stanley 55. Hier moesten de 22 deelnemende groepjes eerst hun keuken installeren door het opzetten van een keukentent en plaatsen van kookgerei. Vervolgens gingen de groepjes aan de slag met het koken. De gerechten voor het 3-gangendiner mochten ze zelf bepalen (binnen een budget). Dit jaar was het thema ‘Dieren’, wat terug te vinden moest zijn in de gerechten. De jury kreeg heerlijke wereldgerechten voorgeschoteld variërend van pasta, sushi, tapas tot oer-Hollandse pannenkoeken. In een tijdsbestek van drie uur moesten de Scouts ook de afwas doen en de keukens weer afbouwen.

De afsluiting bestond uit de bekendmaking van de prijswinnaars. De jury had een zware taak, gezien de hoge kwaliteit die was geleverd. Na het afroepen van de groepjes werd duidelijk dat het winnende groepje afkomstig is van de Sint Jorisgroep 5. In het najaar van 2020 krijgen de Scouts weer een nieuwe kans om hun kookkunsten te demonstreren.